Predaj motocyklov a podobných ľahkých vozidiel za posledných päť rokov prudko klesol z 2,7 milióna predaných produktov v roku 2007 na 1,7 milióna v minulom roku, čo nepovzbudzuje ani k zavádzaniu novej generácie hybridných a elektrických vozidiel.
„Kríza hlboko, hlboko ovplyvnila európsky trh,“ skonštatoval Hendrik von Keunheim, predseda európskeho obchodného združenia pre motocykle ACEM. „Mnohí európski dodávatelia bojujú.“
Európska komisia vo svoje Bielej knihe o doprave i pláne pre nízkouhlíkové hospodárstvo presadzuje vývoj elektrických a ďalších alternatívnych prepravných prostriedkov s cieľom postupne znížiť spotrebu fosílnych palív a súvisiacich emisií.
V súčasnosti 96 % dopravy závisí na rope. Podľa predstáv EK by sa ale do roku 2050 mali emisie z dopravy znížiť o 60 %.
O aktuálnom stave i budúcnosti elektromobility na Slovensku pred pár dňami diskutovali aj zástupcovia vlády, výrobcov automobilov i univerzít na konferencii a pôde ministerstva hospodárstva.
Ako uviedol minister Juraj Miškov: „Rozvoj elektromobility so sebou prináša aj impulz pre modernizáciu. Je to príležitosť na využitie najnovších poznatkov v oblasti premeny a akumulácie energie, ako aj riadenia prevádzky. Navyše trend rozvoja e-mobility by na Slovensku mohol zohrať významnú úlohu i v procese kvalitatívnej zmeny priemyselnej základne (s presahom napr. do oblasti odborného vzdelávania, či vedecko-výskumnej základne) a celkovej inovačnej výkonnosti krajiny.“
Vysoké počiatočné náklady pre ekologickejšie alternatívy a dopravnú infraštruktúru, ako sú nabíjacie stanice, brzdia rozvoj nových technológií. Výrobcovia preto na národné vlády i Európsku úniu naliehajú, aby im pri napĺňaní stanovených cieľov pomohli hospodárskymi stimulmi.
„Potrebujeme zmeniť chovanie spotrebiteľa a pri tom ich treba povzbudiť,“ uviedol na nedávnej výstave v Bruseli Tim Meisner, manažér pre inžinierske stratégie spoločnosti Yamaha Motor Europe Záujemcov predstavil nový elektrický skúter Yamaha Eco-3. Upozornil ale, že pri rozvoji elektro-motoriek by podobne ako u elektrických áut „poriadne pomohli“ verejné dotácie.
Tenká verejná peňaženka
Prípadne subvencie ale vôbec nie sú samozrejmosťou. „Daňové stimuly nie sú jednoduchou vecou v dnešnej ekonomike,“ priznal na konferencii organizovanej združením ACEM Paul Verhoef, vedúci pre výskum a inovácie na generálnom riaditeľstve EK pre mobilitu a dopravu.
Yamaha, rovnako ako Honda, Piaggo, Peugot a mnohí ďalší producenti, poukazujú na environmentálny potenciál elektrických a hybridných motoriek a skútrov, hoci tie sú čo sa týka spustenia predaja len úplne na začiatku.
Keunheim uviedol že v roku 2011 sa predalo len 15.000 kusov dvoj- alebo troj-kolových elektrických motocyklov, čo predstavovalo menej než 1 % podielu na trhu. Najväčší kúpny potenciál stále prestavujú dodávateľské služby i jednotlivci v mestách.
Túto alternatívnu technológiu čaká ešte dlhá cesta, kým sa vyrovná fosílnym palivám v motocykloch. Výrobcovia vyvíjajú modely s hybridnými či metanolovými článkami, ktoré by im mohli konkurovať dojazdom i rýchlosťou.
Medzitým však zástupcovia sektora zdôrazňujú radšej to, že spaľovacie motory v motocykloch sú stále ekologickejšou alternatívou voči autám. Poukazujú na vyššiu účinnosť palív, vyššiu svižnosť v preplnených mestách a menšie požiadavky na parkovacie miesta.